Succéserien Svenska Truckers är tillbaka med Scania som ny samarbetspartner
Den 28 augusti är det premiär för den åttonde säsongen av den svenska TV-serien Svenska Truckers på Viaplay/TV3. Programmet fortsätter visa upp transportbranschen som ett framtidsyrke för alla. Tack vare serien ökar antagningar till förarutbildningar och serien har sedan start varit en av kanalens populäraste. I nya säsongen får vi tack vare Scania som ny samarbetspartner även följa med och möta medarbetare i serviceverkstäderna runt om i landet.
I den åttonde säsongen möter vi ett flertal nya ansikten och förare som Emma och Emelie som jobbar med att inspektera fristående tankar, inget för den som ogillar trånga utrymmen. Men även gamla favoriter som skånska truckern Emina som tillsammans med sopbilsföraren Max är nominerad till TV-priset Kristallen som årets TV-personlighet.
I Sverige behövs runt 50 000 nya yrkesförare de närmaste tio åren. En stor utmaning där hela branschen behöver samarbeta för att locka fler till yrket. Den populära Workplace Reality-serien ”Svenska Truckers” är en produktion initierad av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag för att lyfta fram en samhällsbärande bransch och det varierande och spännande chaufförsyrket. Nytt för den åttonde säsongen är att Scania kommer med som samarbetspartner, tack vare det kommer tittarna följa med bakom kulisserna när våra chaufförer och deras bilar besöker sina serviceverkstäder.
– För att de ska klara transportuppdragen är det viktigt att ha en fungerande serviceinfrastruktur runt om i landet. Vi befinner oss i en spännande tid i omställningen till en mer hållbar transportsektor, det handlar både om utvecklingen av den traditionella förbränningsmotorn men också om att köra tunga transporter med drivmedel som biogas och el. Just elektrifieringen kommer att växa sig stark i branschen och vi vill här visa upp hur roligt, omväxlande och utmanande det är att jobba i våra serviceverkstäder med framtidens teknik, säger David Källsäter, VD på Scania Sverige.
– Vår bransch är en framtidsbransch, det märks när man tittar på hur behovet av transporter ökar, inte minst hållbara sådana. Samtidigt har vi en utmaning att locka fler till yrket. Vi vill med programmet visa att chaufförsyrket är ett modernt och spännande alternativ för dagens ungdomar, säger Rickard Gegö, VD på Sveriges Åkeriföretag och fortsätter.
- Det händer väldigt mycket inom åkerinäringen just nu, inte minst inom miljöområdet med elektrifieringen och hårdare krav från EU bland annat. Det innebär nya utmaningar för alla som verkar inom branschen. Därför känns det bra att få med Scania som samarbetspartner som kan visa upp hur de jobbar för att utveckla branschen och ta oss ännu närmare en hållbar transportsektor.
Om Svenska Truckers
Svenska Truckers är idag ett av de populäraste programmen på TV3 och Viaplay med ständigt ökande tittarsiffror. Programmet belönades 2020 med TV-priset Kristallen för Bästa reality-serie och har dessutom varit nominerad till samma pris ett flertal tillfällen sedan dess. Programmet skildrar kompetenta yrkesmänniskor i sitt yrkesutövande på ett ärligt, varmt och engagerande sätt. För att läsa mer om programmet, kika in på Svenska Truckers| Sveriges Åkeriföretag (akeri.se). Säsong åtta presenteras av Fair Transport, Scania och Sveriges Åkeriföretag!