Risk för längre handläggningstider för dispenser under sommarperioden

2025-07-09

LAGAR & REGLER

Under semesterperioden, vecka 26 till och med vecka 33, är det färre dispenshandläggare i tjänst hos Trafikverket vilket gör att det finns en risk för längre handläggningstider. 

Under semesterperioden försöker Trafikverket optimera all arbetstid till handläggning av ärenden så därför kommer ingen uppdatering om turordning i Trix att göras under denna period, utan inkorgen hanteras i turordning efter diariedatum med hänsyn till önskat transportdatum.

Antal ansökningar som vanligtvis går ner under sommarperioden har varit på en högre nivå än tidigare. Det har genomförts flera övertidsinsatser för att hålla målnivån för Företagsanvändare (FAV) 80% inom tre arbetsdagar samt ”enkla ansökningar”: 80% inom fem arbetsdagar.

Det har även uppmärksammats att många ansökningar återtas av kund strax efter att de fått ett diarienummer/har registrerats, för att vid ett senare tillfälle registreras på nytt i Trix. Ansökans diariedatum blir då tidigare än den verkliga registreringen. För att få en rättssäker hantering innebär detta att handläggare behöver kontrollera verkligt ansökningsdatum/registreringsdatum på varje ansökan, vilket i sin tur innebär längre handläggningstider. Att lagra diarienummer för att använda till senare tillfälle är därför inget som gynnar kunden.

Under vecka 27 fick enheten för transportdispenser information om en beslutad nedklassning av en bro, mellan Särna och Sälen. Det innebar att en handläggare fick avsätta tid att hantera cirka 125 återkallelser samt göra nya beslut. Det är inte något som går att ta ”höjd för”, men det är viktigt att det hanteras omgående då det bland annat kan finnas risk för broras. Händelser som detta påverkar också handläggningstiderna, och speciellt blir det sårbart när ett sådant beslut kommer under semestertider.

Aktuella nyheter

färdskrivare.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-07

Undantaget från sanktioner för smart färdskrivare version 2 upphör den 18 augusti 2025

Den 18 augusti 2025 upphör det svenska undantaget från sanktioner för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 och som inte är utrustade med smart färdskrivare version 2. Det innebär att från 18 augusti 2025 måste: alla fordon registrerade från och med den 21 augusti 2023 och som används både i nationell och i internationell trafik ha en smart färdskrivare version 2 installerad. fordon som är registrerade före den 21 augusti 2023 och kör internationellt måste senast den 18 augusti 2025 ha fått en eftermonterad smart färdskrivare version 2. Om dessa fordon endast kör nationellt finns inga krav på att byta. Sverige har haft ett tillfälligt undantag från sanktionsavgifter eller böter för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 men efter den 18 augusti 2025 upphör undantaget. I övriga Norden och EU kan regelverket om eventuella undantag från sanktioner se annorlunda ut. Kontrollera alltid vilka regler som gäller i respektive land innan en internationell transport genomförs. Åtgärda i tid – kontakta din verkstad Vi uppmanar alla medlemsföretag att kontakta er verkstad så snart som möjligt för att boka tid för installation eller byte av färdskrivare. Efterfrågan väntas öka ju närmare datumet vi kommer, vilket kan medföra långa väntetider.

Läs mer
header_färdskrivare.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-08-12

Ny uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2 godkänd

I början av 2025 typgodkändes en uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2. Den nya modellen erbjuder förbättrad säkerhet genom Galileo Open Service for Navigation Message Authentication (OSNMA), vilket möjliggör autentisering av de positioner som registreras av färdskrivaren via Global Navigation Satellitsystem (GNSS). Den uppdaterade versionen blir obligatorisk i alla fordon som registreras från och med 24 december 2025. Vad gäller för GSV2 med OSNMA– och när? Vad är G2V2 och OSNMA? G2V2 är den andra generationens smarta färdskrivare, version 2. OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) är en säkerhetsfunktion i satelitnavigationssystemet som skyddar mot manipulation och ska förbättra tillförlitligheten för bland annat positionering och tid. Tidslinje och krav Från 24 december 2025 Alla nyregistrerade fordon med krav på färdskrivare/kör och vilotider måste ha G2V2 med OSNMA installerad G2V2 utan OSNMA Får fortsätta användas i fordon som redan är registrerade dvs före 24 december 2025. Kommissionen har dock möjlighet att föreskriva krav på mjukvaruuppdatering för OSNMA avseende tidigare version av den smarta färdskrivaren men det finns idag inget krav på eftermontering eller uppgradering till OSNMA.  Följ och håll er uppdaterade på utvecklingen.

Läs mer
sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

POLITIK 2025-07-10

Sveriges Åkeriföretag deltar när EU:s transportattachéer besöker Danmark

Den 24 juli deltar Sveriges Åkeriföretag i ett viktigt EU-evenemang när hela 63 transportattachéer från EU-ländernas ambassader i Bryssel besöker Danske Fragtmænd i Høje-Taastrup, Danmark. Besöket anordnas av Nordic Logistics Association (NLA) som en del av aktiviteterna kring det danska EU-ordförandeskapet. Attachéerna är högt uppsatta tjänstepersoner som representerar sina länder i förhandlingar om EU:s transportpolitik. Deras rundresa i Danmark syftar till att ge inblick i hur transportsektorn i Norden arbetar med frågor som elektrifiering, effektivisering och hållbar omställning. Under besöket ligger fokus på hur Danske Fragtmænd arbetar med omställningen till eldrift och användningen av modulfordon i sina terminaltransporter. Delegationen får även en inblick i det nordiska påverkansarbetet inom EU, med särskild tonvikt på den gröna omställningen samt regelverk kring vikt och dimensioner. Sveriges Åkeriföretag representeras av vd Oscar Hyléen, som tillsammans med representanter från bland annat NLA, DTL och andra europeiska åkeriorganisationer kommer att bidra till dialogen om transportsektorns framtid i Europa.

Läs mer