Den populära TV-serien har sedan starten 2020 bjudit på starka berättelser från Sveriges vägar, verkstäder och lastbilsförarens vardag. Serien är en workplace reality där vi får följa med i livet bakom ratten – och möta människorna som håller Sverige rullande.
Vi letar ständigt efter nya berättelser, nya möten och nya duktiga karaktärer – men med samma kärlek till chaufförsyrket och branschens hjältar och ambassadörer.
Säsong 12 sänds 25 augusti 2025
Den 25 augusti är det premiär för en ny säsong, den tolfte, av populära realityserien Svenska Truckers. I den nya säsongen fortsätter vi följa nya och bekanta lastbilschaufförer och deras spännande och utmanande jobb från distribution och serviceverkstäder i norr till tunga, stora och spektakulära transporter söderut.
Svenska Truckers synliggör åkerinäringen
Svenska Truckers är Sveriges mest älskade workplace reality, där tittaren får följa livet på vägarna, i lastbilarna och på verkstäderna. Sedan premiären 2020 har serien blivit ett flaggskepp för TV3. Serien är belönad med Kristallen för "Bästa reality" samma år och nominerad ett flertal gånger efter det.
Bakom programmet står Sveriges Åkeriföretag som med denna satsning vill visa den verkliga bilden av åkerinäringen och chaufförsyrket.
Svenska Truckers på sociala medier
Visste du att Svenska Truckers också är en TikTok-succé? Och att programmet finns på Facebook, Instagram och Youtube?
Här kan du se klipp från serien, hur det går till bakom kulisserna och virala ögonblick har gjort inte mints TikTok-kontot till en favorit bland både branschfolk och nyfikna tittare.
Vill du vara med i programmet?
Vi söker alltid nya deltagare!
Är du en pratglad och passionerad förare som älskar ditt jobb?
Då kanske det är dig vi letar efter!
Svenska Truckers - Ett lyft för hela branschen
Effekterna av satsningen Svenska Truckers har varit tydliga och betydelsefulla. Serien har fått stort genomslag både i media och inom transportbranschen, och varje avsnitt lockar över 200 000 tittare på linjär TV. Den breda exponeringen har inte bara ökat allmänhetens förståelse för chaufförsyrket, utan också bidragit till ett ökat intresse för transportutbildningar – särskilt bland kvinnor. Serien har därmed blivit en viktig plattform för att synliggöra branschen och inspirera framtidens förare.
Kontakta oss

